Er det bærekraftig? Del 2: Spørsmålsrunde
Fremtiden for festival- og konsertproduksjon
Torsdag 7. november // Hovedsalen
Del 2: 12:00 - 12:45
Norske Kulturarrangører spanderer frokost kl 10:45
I denne todelte konferansebolken retter vi blikket mot noen av de mest aktuelle utfordringene i festival- og konsertproduksjon i 2024. Del 1 vil bestå av en panelsamtale moderert av emminente Martin Holmes.
Del 2 vil bestå av spørsmål sendt inn fra salen via Slido.
Vi ser nærmere på utviklingen i produksjoner som stadig blir større og mer ressurskrevende, der partene ofte ikke blir enige om hvem som skal ta regningen. Honorarene, lokal produksjon og billettprisene øker, og derfor stiller vi spørsmålet: Er denne utviklingen bærekraftig?
Vi startet denne diskusjonen på konferansen i 2023, hvor vi kun hadde én time til rådighet, men i år har vi satt av to hele timer. Det vil også være mulig å sende inn spørsmål via Slido gjennom hele seansen.
Temaer som vil bli utforsket:
Hva skjer når produksjonskostnadene øker, og hvordan påvirker dette crew og prosjektmedarbeidere? Hvordan balanserer vi behovet for større produksjoner med rettferdig kompensasjon for alle involverte?
Hvordan kan man opprettholde kvalitet og opplevelse når både honorarer og produksjonskostnader stiger? Hvilke strategier kan festivaler og artister bruke for å møte disse utfordringene uten å gå på bekostning av publikumsopplevelsen?
Er billettprisene i ferd med å nå sitt bristepunkt, og hva betyr dette for fremtidens festivaler? Hvordan kan festivaler prissette seg riktig i forhold til sin målgruppe, og ikke bare følge trender i bransjen?
Hvilke tilpasninger må gjøres dersom billettinntektene ikke kan holde følge med kostnadene? Er det mulig å finne balansen mellom antall bookinger og økonomisk bærekraft, og hvordan påvirker dette artister på ulike nivåer?
PRESENTERT AV:
Norske Kulturarrangører
Foto:
Marie R. Furseth (foto: Robert Indrebø) // Rich De Freitas (foto: Terje Ulv Throndsen)
Moderator: Martin Holmes (Bergen Live)
Deltakere
Johan Berntsen (PM for Kaizers HAAK)
Rich DeFreitas (PM for Øyafestivalen)
Marie R. Furseth (Utkantfestivalen)
Trine Lund (Tons of Rock)
Thomas Olavsen (TimeOut Agency)
Andreas Lindborg (Bergen Live)