NKA presenterer: Konsertarrangører som portvoktere

Vvv21 konf slipp6 nkapres 210830

For noen artister virker det tilsynelatende lett å få en plass på scenen. De ser ut til å bli tatt raskt inn i varmen og kan velge og vrake blant verdens scener å spille på. For andre er det ikke sånn. For dem virker det vanskelig og usannsynlig å få en plass. Hvorfor er det slik?

Hva ser egentlig konsertarrangørene etter i programmeringen og hvilket ansvar har de for å presentere et mangfoldig program med plass til både etablerte artister og nykommerne? Hvordan forvaltes dette ansvaret? Og hvilket mangfold er viktigst; kjønnsbalanse eller aldersspredning? Hudfarge eller musikksjanger? Til syvende og sist er det konsertarrangørene som tar beslutningen om hvem som får plass på scenen, men hvordan gjøres disse vurderingene? Fordeler ansvaret seg ulikt mellom kommersielle og offentlig støttede scener?


Under Vill Vill Vest inviterer Norske Konsertarrangører til debatt om konsertarrangørenes rolle som portvoktere. Her vil du møte konsertarrangører som forteller om hva som skal til for å bli booket, men også hvilket ansvar de kjenner på, følger opp og synes er vanskelige å håndheve. Kanskje får du noen gode tips til pitchen din.


Sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi, vil lede samtalen.


Mariann Bjørnelv
Mariann er festivalsjef i Moldejazz og er utdannet innen både økonomi og musikk. Mariann er tidligere daglig leder på Folken i Stavanger, samt jobbet med en rekke festivaler, bla Mablis, Skral, Kadetten, Utopia og Vinjerock. Hun har vært styreleder for AKKS Stavanger og sitter nå som styreleder for Filmkraft Rogaland og Musikkfest Stavanger.


Peder Benjamin Hagen
Peder Benjamin startet managementet Major MGMT AS etter å ha jobbet flere år som frilans. Der signerte han artisten Ringnes-Ronny. Gjennom deres samarbeid har de virkelig klart å bane vei for norskspråklig musikk i Sverige spesielt og norden generelt. Debutalbumet Danspunk gitt ut gjennom Major gikk så høyt som nummer 4 på den svenske albumlisten. Han jobber også som agent i det nordiske bookingbyrået United Stage hvor han jobber med Norden som samlet turnémarked. Der har han jobbet med artister som Lukas Graham, Mike Perry, Basshunter, Måns Zelmerlöw, Gilli, Icekiid for å nevne noen.


Elisabeth Dahl
Elisabeth er leder for Sandnes kunst- og kulturhus. Hun startet sin karriere i TONO, med konsertfeltet som fagområde. Hun har senere vært kultursjef i Lillesand og ledet det regionale filmsenteret Filmkraft Rogaland, og hatt flere verv i kulturlivet. Hun har lang erfaring med kulturproduksjon og har utdannelse innenfor musikkvitenskap, kulturadministrasjon og ledelse.

Danby Choi
Danby er ansvarlig redaktør i kulturavisen Subjekt. Han har en bachelor i journalistikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus (Oslomet) og har engasjert seg som en tydelig stemme i mange av dagens heteste debatter om kunst, kultur og ytringsfrihet.