Nye takter - tech

Vvv20 nye takter tech 210616

CFW, Alf Tore Øksdal, Emily Louisa Millan Eide / NRK

Det skjer store endringer i musikkbransjen - og de skjer fort.

På kort tid har vi gått fra salg av fysiske produkter, via digital piratvirksomhet, til strømmetjenester. Når det kommer til kommunikasjon og lansering av musikk er det en digital jungel det er lett å gå seg vill i: Youtube vs Twitch, Tik Tok vs Reels vs Triller, Snapchat vs Instagram vs Facebook vs Pinterest osv. Hva med døgnfluen Clubhouse? Vi har samlet et knippe kloke hoder som vil snakke om hvordan folk konsumerer og oppdager ny musikk. De vil også prøve å svare på hvordan man lykkes med skape oppmerksomhet rundt musikken sin på digitale flater og sosiale medier.


I samtale:
Anja Nylund Hagen
(PhD) er postdoktor i prosjektet Music on Demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor ved Universitet i Oslo og har tidligere skrevet doktorgrad om hvordan bruk av musikkstrømmetjenester former publikums musikkopplevelser. Hagen har undervisningerfaring fra både Insttitutt for medier og kommunikasjon og Institutt for musikkvitenskap (UiO) og ellers bakgrunn fra NRK som presseansvarlig. Hun jobber i dag i Kulturrådet.


Trond Tornes: Etter å ha jobbet med musikk innen kommunikasjon, internasjonal booking og management, gikk han over til å jobbe med teknologi og musikk gjennom selskapene UCM, Artspages, Phonofile og nå NoordRights.

Han har i disse sammenhengene jobbet med branding, kommunikasjon, markedsføring, strategi, internasjonaliserin (med arbeide i London, NY, LA, Sør Afrika m.m)., driver nå oppstartsselskapet NoordRights AS i Norge.

Martin Gundersen: Martin er vaktsjef og journalist i NRKbeta, en redaksjon i NRK som dekker teknologi og nye medier. Martin skriver om de digitale plattformene, personvern, og IT-sikkerhet.